Keď budem veľký, chcem byť smetiar.

Autor: Róbert Chovanculiak | 19.5.2011 o 10:02 | (upravené 16.6.2011 o 13:30) Karma článku: 8,26 | Prečítané:  1739x

Prišiel nám platobný výmer, zaplatiť poplatok za komunálne a drobné stavebné odpady. Každý člen rodiny ma zaplatiť 21,9€ za každo-týždenný odvoz odpadu.

Niekto bude celý rok odvážať môj odpad len za 21,9€.Na prvý pohľad dobrý obchod, nezdá sa to tak veľa. Rovnako sa pred pár rokmi nezdalo veľa platiť desiatky korún za hodinu pripojenia na internete. Veľa sa to mohlo zdať pre 5 člennú rodinu, s matkou na materskej a otcom pracujúcim za priemernú mzdu. Dnes si však pravdepodobné tato rodina môže dovoliť PC aj pripojenie na internet. Naopak náklady na odvoz odpadu pre tuto rodinu ešte zrástli. Ako je to možné? Odpoveď je asi väčšine jasná – úradník sa nám snaží poskytnúť dobru službu. Tento úradník, niekde v kancelárii za stolom, rozhodne kto bude komu odvážať odpad, koľko ho to bude stáť, koľko z toho dostane firma, ako často sa to bude realizovať a zakáže akékoľvek vlastné iniciatívy aj konkurenciu. Platba bude formou dane za vopred nešpecifikovanú službu a bez možnosti si vybrať poskytovateľa. Jednoducho povedané vytvorí monopol pre arbitrárne osvietenú firmu. V ekonómii nie je veľa veci, na ktorých sa zhodne väčšina teoretikov, jedna z nich sú však negatívne následky existencie monopolu. Presnejšie negatívne z pohľadu zákazníka, firma s monopolnou výsadou samozrejme moc nenamieta. Monopol ma pri uspokojovaní potrieb zákazníkov tendenciu systematicky zvyšovať platby a zároveň znižovať množstvo a kvalitu poskytnutých služieb. Jeden múdry muž raz napísal: „Jediným spôsobom ako by vláda mohla znížiť množstvo monopolov, je keď odstráni všetky monopolné výsady, ktoré sama vytvorila“. Presne do tejto definície spadá aj odvoz odpadu. Nemalo by nás to teda prekvapiť, že za odvoz odpadu platíme čím ďalej viacej aj napriek tomu, že technológia a úspory z rozsahu by mali stláčať náklady na minimum. Teraz sa pokúsim o krátky prepočet situácie v našom paneláku.

Náš panelák ma 24 vchodov, každý vchod ma 7 poschodí, na ktorých sa nachádza 20 bytov, v ktorých žijú povedzme v priemere 2,5 osoby a spolu je pred panelákom 18 kontajnerov. Po prepočítaní dostávame približnú čiastku 26 280€ za ročný odvoz a likvidáciu odpadu. To je 2 190€ mesačne alebo 547,5€ týždenne, za 18 vyprázdnených kontajnerov. Myslite, že by ste dokázali odviezť a zlikvidovať odpad zo 18 kontajnerov 4 krát do mesiaca (čo je povedzme robota na 4dni do mesiaca) za menej ako 2 190€ (viac ako 66 tis. korún)? Smola, tuto fušku ma už sľúbenú niekto iný, ten sa nemusí báť, že príde o svojich zákazníkov. Nemusí tlačiť náklady nadol, nemusí hľadieť na to či by nebolo treba pridať kontajner alebo zvýšiť frekvenciu odvozu. Má len jedinú motiváciu a tou je zvyšovať poplatky, ktoré tvoria jeho zisk. To však nevadí lebo náklady sú roztrúsené medzi veľký počet ľudí, pre ktorých tvoria relatívne nízku obeť. Vlk je sýty a ovca bez odpadu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?